گروه بورس: آخرین روزهای فصل مجامع شرکت‌های بورس، با اعتراض سهامداران برخی شرکت‌ها سپری می‌شود.

بورس

طبق سنتی که دست‌کم در 2‌دهه گذشته رواج داشته بیشتر شرکت‌های پذیرفته شده و فعال در بورس اوراق بهادار، مجامع عمومی سالانه خود را در خرداد و تیرماه هر سال برگزار می‌کنند. در این مجامع عموما عملکرد سال مالی قبل شرکت‌ها بررسی و نحوه مدیریت در آنها مورد کنکاش سهامداران قرار می‌گیرد، در پایان هم سهامداران شرکت‌های سودده، در مورد میزان سود قابل تقسیم تصمیم می‌گیرند. با توجه به ماهیت مجامع عمومی سالانه شرکت‌ها و لزوم تضارب آرای سهامداران با سلیقه‌های مختلف، همواره مجامع سالانه با حاشیه‌های جذابی روبه‌رو بوده است. اما این بار و در روز پنجشنبه اعتراض سهامداران 2 شرکت صدرا و بیمه دانا بیش از حد معمول و رایج در تالارهای برگزاری مجامع سالانه بود. طبق اطلاعات تایید نشده دریافتی، دلیل عمده اعتراض‌ها در این مجامع به نحوه مدیریت، در این شرکت‌های سابقا دولتی و خصوصی شده و همچنین افزایش میزان زیان انباشته بوده است. هرچند باید تا اعلام نتایج مجمع روی سایت اطلاع‌رسانی شرکت‌های بورس( کدال) منتظر باقی ماند.

مجمع صدرا

طبق روایتی که فارس از مجمع شرکت صدرا منتشر کرده، 2 مجمع سالانه و فوق‌العاده شرکت صدرا بدون تقسیم سود و اعلام آخرین برنامه‌ها در مورد راهکارهای خروج از ماده 141 قانون تجارت به پایان رسیده است. براساس این گزارش، طبق اعلام قبلی 2 مجمع سالانه و فوق العاده شرکت صدرا صبح روز پنجشنبه در سالن اجتماعات پژوهشگاه نیرو با حضور بیش از 66 درصد سهامداران برگزار شد. براساس این گزارش، ‌مجمع فوق العاده این شرکت بورس به خروج از ماده 141 قانون تجارت رای داد تا زمینه برای اعمال افزایش سرمایه آن فراهم شود. در جریان برگزاری مجمع سالانه هم بسیاری از سهامداران حاضر به مواردی چون تعدیل منفی سال گذشته، توقف طولانی مدت نماد معاملاتی و افت قیمت سهام این شرکت اعتراض‌های شدیدی وارد کرده و حتی برخی از سهامداران این جلسه را ترک کردند. این مجمع بدون تقسیم سود و اعلام آخرین برنامه‌ها توسط مدیران صدرا و همچنین حمایت سهامدار عمده این شرکت برگزار شد و به پایان رسید.

اعتراض سهامداران بیمه دانا

ظاهرا در مجمع بیمه دانا هم سهامداران اعتراض شدیدی به نحوه عملکرد مدیریت آن و زیان انباشته 161 تومانی بیمه دانا در دومین سال خصوصی‌شدن وارد کرده و خواهان بررسی آن در مراجع قانونی شده‌اند.
سهام شرکت بیمه دانا، براساس سیاست‌های ابلاغی اصل 44، 5 شهریور سال گذشته با قیمت 2 هزار و 610 تومان به‌عنوان آخرین شرکت بیمه‌ دولتی وارد بورس شد. طبق گزارش خبرگزاری فارس، برخی سهامداران این شرکت که بعد از خرید سهام آن در عرضه اولیه با زیان 50 درصدی روبه‌رو شده بودند به‌دلیل زیان شدید و تشکیل صف‌های فروش و توقف نماد معاملاتی، انتقادهای شدیدی به رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی و مدیریت این شرکت وارد کرده و تاکید می‌کردند یک شوخی موجب از دست رفتن میلیون‌ها تومان سرمایه‌شان شده است.

نخستین مجمع سالانه بیمه دانا بعد از حضور در بورس هم که در اواخر شهریورماه پارسال برگزار شد پرحاشیه بود. در آن مجمع از ورود خبرنگاران ممانعت به‌عمل آمد اما سهامداران حاضر اعتراض شدیدی به نحوه قیمت‌گذاری سهام آن کردند. حال نماد سهام بیمه دانا 4 ماه است که بنا به صلاحدید مسئولان بورس متوقف است. فارس در گفت‌وگو با یکی از سهامداران بیمه دانا که به گفته خود 34 میلیون تومان از خرید این سهم زیان دیده، نوشت:

مسئولان این شرکت با برگزاری صبح زود (ساعت 8) مجمع در دورترین نقطه شهر تهران یعنی فلکه چهارم تهرانپارس و در یک تالار عروسی وابسته به وزارت اقتصاد فکر می‌کردند کمتر سهامداری در این جمع حضور داشته باشد اما حدود150 سهامدار حقیقی که زیان قابل توجهی از خرید سهام این شرکت دیده‌اند در مجمع حاضر شدند. مجمعی که تا ساعت 14 ظهر به طول کشید. این سهامدار بیمه دانا تاکید کرده، درحالی مدیرعامل بیمه دانا در مجمع سال گذشته از سودآور شدن این شرکت و افزایش قیمت و بهبود شرایط سخن گفته بود که متأسفانه نه‌تنها چنین قولی عملی نشد بلکه سود 197 تومانی هر سهم به 66 تومان رسید. در این مجمع هم مشخص شد این شرکت به زیان انباشته 161 تومانی به ازای هر سهم رسیده است. او مدعی شده، سهامداران متضرر خواهان رسیدگی به وضع این شرکت هستند که براساس اصل 44 وارد بورس شده است. به گفته او کار به جایی رسیده که شاید باورتان نشود برخی از سهامداران حاضر در مجمع بیمه دانا از زیان شدیدی که دیده‌اند به گریه افتادند و حاضر به دریافت حتی 10‌تومان سود برای هر سهم بودند اما این‌گونه مدیریت و نظارت و حمایت چه جوابی می‌تواند داشته باشد؟

بخش شیرین ماجرا؛ بیشترین سود قابل تقسیم در سهام خودرو

گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که همه مجامع بورس با چنین دشواری‌هایی مواجه نبوده‌اند بلکه در بیشتر مجامع امسال، شرکت‌ها سود قابل توجهی را نصیب سهامدارانشان کرده‌اند. چنانکه، با انتشار صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی نشده شرکت سایپا مشخص شده بیشترین سود قابل تقسیم در صنعت خودرو امسال شناسایی شده است. ظاهرا پیشنهاد هیأت‌مدیره شرکت سایپا به مجمع عمومی سالانه این شرکت که در تاریخ 29 تیرماه برگزار می‌شود توزیع 500 ریال به ازای هر سهم است که تقریباً 85 درصد سود 593 ریالی هر سهم این شرکت را شامل می‌شود که با لحاظ کردن میزان سرمایه شرکت مذکور، مبلغ سود تقسیمی 520 میلیارد تومان خواهد شد که این رقم برای چندمین سال متوالی بیشترین سود تقسیم شده‌ای خواهد بود که یک شرکت خودروساز به سهامداران خود پرداخت می‌کند.

کد خبر 140414
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز